راهکارهای بهبود Speed Index

speed index چیست؟ روش های بهبود شاخص سرعت SI سئولب

با توجه به این که سرعت سایت یکی از فاکتورهای مهم سئو محسوب می‌شود، پیشنهاد می‌کنیم حتماً اقدام به بهینه‌سازی Speed index کنید تا بتوانید به رتبه‌های بهتری دست پیدا کنید. اما چگونه می‌توان به بهینه‌سازی آن پرداخت؟ در بخش‌های بعدی این مسئله را به صورت کامل مورد بررسی قرار می‌دهیم. شاخص سرعت به تنهایی اطلاعات کاربردی زیادی به شما نمی‌دهد، اما، راهی موثر است برای فهمیدن اینکه تغییرات و بهینه‌سازی‌هایی که انجام داده‌اید درست عمل می‌کند یا خیر. در افزونه wp rocket کافی است به بخش بهینه‌سازی فایل رفته و تیک گزینه‌های فشرده‌سازی فایل‌های CSS (Minify CSS files) و فشرده‌سازی فایل‌های جاوا اسکریپت (Minify JavaScript files) را بزنید. هنگامی که کاربران به لطف سرعت بالای سایت، زمان زیادی را در آن سپری می‌کنند، احتمال خرید آن‌ها نیز بیشتر می‌شود.

در وردپرس می‌توانید با نصب افزونه، فونت‌های دلخواه را پیش بارگذاری کنید. یکی از بهترین افزونه‌ها برای اینکار، Wp Rocket است که معمولا اکثر سایت‌ها از آن استفاده می‌کنند. برای استفاده از این قابلیت، در تنظیمات افزونه به بخش پیش بارگذاری رفته و سپس در قسمت پیش بارگذاری فونت‌ها، آدرس فونت یا فونت‌های مورد نظر را وارد نمایید. اگر از سیستم مدیریت محتوای وردپرس استفاده می‌کنید، افزونه‌های imagify، Imsanity و EWWW Image Optimizer به صورت اتوماتیک تصاویر را بهینه می‌کنند. برای فعالسازی ویژگی Lazy Load نیز می‌توانید از افزونه رایگان lazy load wp rocket استفاده کنید. در افزونه wp rocket با رفتن به بخش بهینه‌سازی فایل و فعال کردن تیک گزینه‌های فشرده‌سازی فایل‌های CSS، ادغام فایل‌های CSS و بهینه‌سازی تحویل CSS اینکار به سادگی انجام خواهد شد.

این افزونه به شما کمک می‌کند تصاویر را بهینه‌سازی کنید و حجم آنها را کاهش دهید. WebPageTest یک ابزار تست سرعت کامل و گسترده است که به شما اطلاعات در مورد عملکرد وب‌سایت شما در مرورگرهای مختلف و در شرایط متفاوت ارائه می‌دهد. با استفاده از CDN، فایل‌های محتوا در سرورهای مختلف جهان قرار می‌گیرند و از نزدیکترین سرور به کاربر ارسال می‌شوند، که به بهبود سرعت کمک می‌کند. این ابزارها به شما این امکان را می‌دهند که سرعت لود صفحات سایت و عملکرد سرور سایت را به طور دقیق بررسی کنید و نقاط ضعف آن را شناسایی کنید و با استفاده از نتایج حاصل سایت خود را بهبود ببخشید. طبق گفته Lighthouse، یک امتیاز شاخص سرعت خوب باید به مدت کمتر از 3.4 ثانیه باشد.

شاخص سرعت یک معیار یکپارچه است که بسیاری از معیارها و ممیزی های دیگر را در بر میگیرد. در اخر پیشنهاد میشه برای بهتر نتیجه گرفتن از یک مـتخصص سئو یا هر کسی که بهش اعتماد دارید و دانش داره کمک بگیرید. حالا معیار Speed Index بیان‌گر اینه که نیمه بالایی صفحه ما یا همون Above the Fold چقدر سریع از نظر بصری (Visual) کامل میشه. هنگامی که مرورگر شروع به تفسیر کدها می‌کند، اگر با یک کد سنگین مواجه شود، تا زمانی که تجزیه آن به اتمام نرسد، هیچ چیزی در صفحه نمایش مشاهده نخواهید کرد. از آنجایی که مرورگر کدها را به صورت خطی تفسیر می‌کند، این مشکل به وجود می‌آید.

گزارش PageSpeed Insights دارای 6 معیار ارزیابی است که هرکدام دارای اطلاعاتی هستند که با شناخت بهتر کدام، می‌توانیم تصمیم درستی به بهینه‌سازی تصاویر، کدهای صفحه و دیگر موارد مربوط داشته باشیم. در نهایت، باید به یاد داشته باشید که هر چه سایت شما سریع‌تر باشد، کاربران بیشتری به سایت شما مراجعه می‌کنند و این بهبود در سئو و رتبه‌بندی سایت شما در موتورهای جستجو نیز تاثیرگذار است. اگر سرعت سایت شما هم سطح 10 وب سایت اول در صفحه اول نتایج جستجو نباشد، نمی توانید به رتبه های اول صعود کند. اگر شما برای خود و یا کسب و کارتان یک وب سایت لازم داشته باشید، هفته ها زمان میگذارید تا یک سایت بی نقص از نظر امکانات و زیبایی، طراحی کنید. پس از اتمام این کار سایت خود را در اینترنت بارگذاری می کنید ولی پس از آن متوجه یک مشکل بسیار بزرگ می شوید. سایت شما سرعت بسیار پایینی دارد و هم برای شما و هم برای کاربران بسیار حوصله سربر می باشد.

توجه به این نکته حائز اهمیت است که این شاخص به جای آنچه که مرورگر وب دانلود می کند، بر آنچه کاربر درک می کند تمرکز دارد. یکی از ویژگی های کلیدی Speed ​​Index تاکید آن بر تجربه بصری کاربراست که نشان دهنده مدتی است که کاربر برای بارگذاری صفحه منتظر می ماند. این محاسبه نشان میدهد که چه مقدار از صفحه درهر بازه 100 میلی ثانیه ای بارگذاری شده و چه زمانی برای بارگذاری کامل لازم است. این معیار به طور خاص بر بارگذاری کامل صفحه بدون هیچ گونه پیمایش متمرکز است. عوامل وابسته تاثیر بسیار زیادی بر روی دیگر عوامل می گذارند به طور مثال سرعت لود سایت به ایندکس آن بسیار وابسته است. شما می توانید سرعت را از طریق ابزارهایی که خود گوگل در دسترس کاربران قرار داده مانند page speed و lighthouse چک کرده و مواردی که موجب کاهش سرعت لود وب سایت شده است را مشاهده کنید.

یکی از فاکتورهای بسیار مهمی که برای سئو سایت اهمیت زیادی دارد، شاخص سرعت بارگذاری سایت است که اگر سایت شما سرعت پایینی داشته باشد، نمی‌توانید به فکر رسیدن به صفحات اول گوگل باشید. همچنین گاهی اوقات بارگذاری سایت آن‌قدر طول می‌کشد که کاربر سایت را می‌بندد و به سراغ سایت دیگری می‌رود! اگر می‌خواهید با چنین مشکلاتی روبرو نشوید، شاخص سرعت یکی از مواردی است که باید حتماً آن را رعایت کنید. در این مقاله می‌خواهیم به بررسی شاخص سرعت (SI) بپردازیم تا با رعایت آن بتوانید وضعیت سایت خود را بهبود ببخشید. ممکن است اطلاعاتی از زاویه دید خزنده های گوگل پنهان باقی بماند به همین دلیل می توانیم با فچ زدن در گوگل سرچ کنسول این اطلاعات را به خزنده ها یادآوری کرده تا آن ها بتوانند موارد را ایندکس کنند.

اگر می‌خواهید به صورت دستی و با استفاده از کد، فایل‌های JS را به تعویق بیندازید، باید از ویژگی defer در تگ script استفاده کنید. در این حالت، فایل‌های جاوا اسکریپت همزمان با سایر فایل‌ها دانلود شده و تا زمانی که تجزیه کدهای HTML تمام نشود، کدهای جاوا اسکریپت تفسیر نمی‌شوند. سرویس های هاستینگ پیشرفته امکاناتی مانند SSD، سرورهای بهینه شده و منابع پردازشی بیشتر ارائه می دهند. تنظیمات بهینه‌سازی سرور، استفاده از HTTP/2 به جای HTTP/1.1 و فعال‌سازی مکانیزم‌های فشرده‌سازی مانند Gzip می‌توانند به بهبود سرعت بارگیری وب‌سایت کمک کنند. الگوریتم‌های موتورهای جستجو، به سرعت وب‌سایت‌ها اهمیت زیادی می‌دهند.

همچنین باید این نکته را ذکر کرد که این لینک ها باید از منبع هایی گرفته شود که امتیاز بالایی نسبت به سایت شما دارند. این معیارها بر اساس اطلاعات واقعی جمع‌آوری‌شده از کاربران در ۲۸ روز گذشته محاسبه می‌شود و تجربه کاربری آن‌ها در هنگام کار با سایت شما را بررسی می‌کند که شامل موارد زیر است. استفاده از این ابزار کاملاً رایگان است و هرزمانی که بخواهید می‌توانید عملکرد سایت خود را در PageSpeed Insights تحلیل کنید. در کنار نمایش معیارهای سرعت گوگل، مشکلات سایت و پیشنهادهای بهبود سرعت سایت نیز توسط این ابزار گزارش می‌شود که در قسمت اصلی مقاله به‌صورت کامل به این موارد می‌پردازیم. بهبود سرعت سایت با کمک ابزار PageSpeed Insights گوگل می‌تواند تاثیر زیادی در بهبود تجربه کاربری و نرخ خروج از سایت داشته باشد.

به طور مثال در افزونه wp rocket کافی است به بخش بهینه‌سازی فایل رفته و تیک تاخیر اجرای جاوا اسکریپت (Load JavaScript deferred) را فعال کنید. هنگامی که شما آدرس یک سایت را در مرورگر وارد یا در گوگل بر روی لینک آن کلیک می‌کنید، یک درخواست از مرورگر به سرور سایت مورد نظر ارسال می‌شود. سپس سرور در پاسخ به این درخواست، فایل‌های سایت را به مرورگر ارسال می‌کند. مرورگر بعد از دریافت این فایل‌ها، شروع به تجزیه و تحلیل کرده و ساختار درختی یا همان DOM را تشکیل می‌دهد. اگر همه مراحل به خوبی پیش برود، شما می‌توانید محتویات سایت مورد نظر را مشاهده کنید. اگر از Pagespeed Insights برای بررسی سرعت سایت استفاده کرده‌اید، می‌توانید در بخش‌های opportunities و diagnostics با عواملی که مدت زمان SI را افزایش می‌دهند، آشنا شوید.

به عنوان مثال، هر هفته در روز های شنبه و راس ساعت 4 بعد از ظهر یک محتوا در سایتتان منتشر کنید. این برنامه ریزی سبب می شود تا ربات ها نیز طبق برنامه ای که شما برایشان مشخص کرده اید، به سایت شما مراجعه کرده و محتوا را ایندکس کنند. اکنون که متوجه شدید سریع ایندکس شدن صفحات به چه دلیل اهمیت دارد، شما را با سریع ترین روش ایندکس صفحات آشنا می کنیم. برای وب سایت هایی که از CMS استفاده می کنند، افزونه های غیرضروری می توانند سایت را کند کنند. استفاده از تصاویر با حجم کمتر و فرمت های جدید مانند WebP یا AVIF توصیه می شود. ابزارهایی مانند TinyPNG و ShortPixel می توانند در این زمینه کمک کنند.

برخی از ابزار های سطح وب به شما کمک می کند تا سیگنالی را برای بررسی صفحات سایت به ربات های جستجوگر ارسال کنید. یک نمونه موفق و کاربردی در این زمینه را می توان ابزار pingomatic دانست. یکی از روش هایی که به ربات ها کمک می کند تا مسیری را برای رفتن به محتواهای دیگر پیدا کنند، لینک سازی داخلی سایت است. زمانی که یک محتوا مورد بررسی قرار می گیرد، ربات ها تمامی لینک های موجود در آن را نیز بررسی می کند. اگر از مطالب قدیمی تر سایت به مطالب جدید لینک بدهید، راهی برای ربات های گوگل ایجاد کرده اید. فرض کنید که یک اتفاق بسیار مهم در کشور رخ داده و شما اولین نفری باشید که دراین باره مطلبی را در سایتتان منتشر می کنید.

یعنی وقتی شما وارد مرورگر کروم یا فایرفاکس شدید، بعد از اینکه آدرس سایت را وارد کردید و اینتر را زدید، تا زمانی که صفحه بارگذاری شود، این مراحل به ترتیب طی می‌شوند. اگر تخصص کافی در این زمینه ندارید یکی از راه‌‌ها انجام تست سرعت روی نسخه دموی قالب است. البته باید در نظر بگیرید که امکان دارد سروری که نسخه دمو روی آن نصب شده سرور بهتر یا بدتری از سرور خودتان باشد. این از نحوۀ ارزیابی سرعت سایت، حالا وقت آن است که از نتایج این آنالیز استفاده و سایتمان را سریعتر و سریعتر کنیم؛ پس در بخش بعدی با ما باشید. این تجربه بسیار آزار‌دهنده است چون کاربر را به صفحه دیگری که نمی‌خواهد هدایت می‌کند. رنگ سبز درصد آن دسته از کاربرانی را نشان می‌دهد که سرعت مناسبی را تجربه کرده‌اند.

با این حال فکر نکنید خیلی ساده می‌تونید این فاکتور رو بهبود بدید و باید بدونید برای بهینه سازی اون کم کم بالای ۲۰ مورد اثر گذار هست که ما قبلا در مقالات قبلی گفتیم. فونت‌های زیر مجموعه فقط شامل کاراکترهای مورد نیاز شما در بارگذاری اولیه می‌شود و باعث می‌شود فایل فونت کوچک‌تر و سریع‌تر بارگذاری شود. ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم. البته این مساله بیشتر در سیستم‌های مدیریت محتوا مثل وردپرس اتفاق می‌افتد. چرا که هر یک از افزونه‌ها و قالب‌ها، فایل‌های زیادی دارند که از همه آن‌ها در سایت استفاده نمی‌کنیم. البته به غیر از حذف فایل‌های استفاده نشده، می‌توانید اجرای کدهای JS را نیز به تاخیر بیندازید.

سرعت هر صفحه (Page speed) وابسته به عناصر موجود در آن مثل تصاویر، افکت‌ها، اطلاعات موردنیاز برای پردازش و ... اما وقتی درباره سرعت کل سایت صحبت می‌کنیم عواملی مثل سرور میزبان و کش (Cache) مطرح می‌شود. این شاخص برحسب زمان گزارش می‌شود و مدت زمان بارگذاری کامل وبسایت را نشان می‌دهد. این زمان ممکن است از تجربه خودتان طولانی‌تر باشد چون جی تی متریکس در این شاخص زمانی را در نظر می‌گیرد که صفحه به طور کامل بارگذاری شده و تا ۲ ثانیه هیچ ارتباطی با اینترنت برقرار نکند. یعنی امکان دارد وبسایتی در ظاهر کامل بارگذاری شده باشد اما همچنان در حال دریافت فایل‌ یا ارتباط با سرور باشد. PageSpeed Insights یکی از ابزارهای رایگان گوگل برای تست سرعت سایت و سنجش تجربه کاربران است.

لازم به ذکر است که اگر کاربران، مطالب سایت شما را در شبکه های اجتماعی خود منتشر کنند، تاثیر بسیار بیشتری خواهد داشت. برای تشویق کاربران به این کار، از آیکون اشتراک گذاری مطالب در شبکه های اجتماعی در مطالب خود استفاده کنید. ایجاد بک لینک نیز می تواند تغییراتی را بر روی سرعت ایندکس سایت بگذارد پس بهتر است با این کار همانطور که ذکر شد ربات ها را با صفحات درگیر کنید. بک لینک ها لینک هایی هستند که باید در سایت های دیگر به صورت متفاوتی آن ها را قرار داد تا گوگل آن ها را شناسایی کند. در اینجا تمامی فعالیت ها به گوگل ثابت می کند که سایت در حال فعالیت است و روز به روز در حال توسعه و پیشرفت می باشد.

اگر هر سوالی و یا مشکلی در این ابزار دارید در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید تا ویکی دمی با افتخار شما را راهنمایی کند. داده های شخصی شما برای پشتیبانی از تجربه شما در این وب سایت، برای مدیریت دسترسی به حساب کاربری شما و برای اهداف دیگری که در سیاست حفظ حریم خصوصی ما شرح داده می شود مورد استفاده قرار می گیرد. Core Web Vitals مجموعه‌ای رایج از سیگنال‌های عملکردی هستند که برای تمام تجربیات وب حیاتی هستند. معیارهای (Core Web Vitals)، FID ،LCP و CLS هستند و ممکن است در سطح صفحه یا مبدا جمع شوند. برای aggregationهایی که داده‌های کافی در هر سه معیار دارند، اگر 75% از هر سه معیار خوب باشند، aggregation ارزیابی Core Web Vitals را پشت سر می‌گذارد. اگر aggregation داده‌های کافی برای FID نداشته باشد، اگر هر دو 75% LCP و CLS خوب باشند، ارزیابی را قبول می‌کند.

در واقع می‌توان گفت هر یک از شاخص‌های Lighthouse به صورت جداگانه بر عملکرد سایت تاثیر می‌گذارند و فقط بهبود یکی از آن‌ها کافی نیست. عامل مهم بعدی که در کاهش سرعت Speed Index موثر است، بهبود زیرساخت‌های سرور است. در واقع هر چقدر سرعت سرور زیاد باشد و بتواند درخواست‌ها را بهتر مدیریت کند، به مراتب سرعت بارگذاری سایت نیز بیشتر خواهد شد. از جمله کارهایی که برای بهبود زیر ساخت سرور می‌توانید انجام دهید می‌توان به موارد زیر اشاره کرد. اگر از سیستم مدیریت محتوای وردپرس استفاده می‌کنید، کارتان خیلی راحت است. چرا که تنها با نصب یکی از افزونه‌های Asset CleanUp، WP Rocket، Speed Booster Pack یا Async JS می‌توانید اینکار را خیلی سریع انجام دهید.

PageSpeed ​​Insights ابزاری رایگان است که توسط گوگل ارائه می‌شود تا به شما کمک کند عملکرد وب‌سایت خود را تجزیه و تحلیل کنید و پیشنهاداتی را برای بهبود آن ببینید. در واقع، این احتمالاً محبوب‌ترین ابزار تجزیه و تحلیل سرعت صفحه است؛ بنابراین ارزش دارد وقتتان را صرف آن کنید تا بتوانید امتیاز بالایی در آن کسب کنید. چون در جمع‌آوری اطلاعات میدانی، تنها سرعت سایت نیست که تعیین‌کننده است. سرعت اینترنت کاربران هم در تجربه کاربری آن‌ها تاثیر داشته، در گوگل کروم ذخیره شده و در تحلیل میدانی لحاظ می‌شود. این گزارش مبتنی بر اطلاعات واقعی جمع‌آوری شده از مرورگر کروم و بازدیدهای کاربران از همان صفحه‌ای است که آدرسش را وارد کردید؛ مثلاً اگر صفحه اصلی را وارد کردید گزارش فقط مربوط به همان صفحه است.

بعد از اینکه مطلب خود را انتشار دادید می توانید با Crawl کردن صفحه در سرچ کنسول، خود را سریع تر به گوگل معرفی کنید. راهکارهای گفته شده طبق آخرین بروزرسانی ها می باشد و شما می توانید از آن ها به بهترین نحو استفاده کنید. در آخر باید گفت شما می توانید از طریق راه های ارتباطی سوالات خود را با کارشناسان آی وحید در میان بگذارید تا در کمترین زمان پاسخ آن ها را گرفته و مشکلات موجود را بر طرف نمایید. برای محاسبه امتیاز FCP، ابتدا زمان بارگذاری صفحه توسط گوگل مورد بررسی قرار می‌گیرد. سپس زمانی که اولین محتوایی که به کاربر نمایش داده می‌شود محاسبه و ثبت می‌شود. این بررسی شامل ارزیابی تصاویر، متن، فونت‌ها و دیگر محتواهایی است که به کاربر نمایش داده می‌شود.

75% به گونه‌ای انتخاب شده است که توسعه دهندگان بتوانند ناامید کننده‌ترین تجربیات کاربر را در سایت خود درک کنند. این مقادیر با اعمال همان بازه‌های مشخص در بالا به عنوان خوب، نیاز به بهبود و ضعیف طبقه‌بندی می‌شوند. در واقع، مرورگر قبل از اینکه شروع به تحویل گرفتن صفحه کند، با نشانه‌گذاری‌های HTML یک درخت DOM برای آن می‌سازد. در طول این فرآیند (یعنی تجزیه و تحلیل درخت DOM) اگر مرورگر به موردی (مثل کد جاوا اسکریپت) برخورد کند، عملیات را متوقف و به آن رسیدگی می‌کند. این وقفه‌ها، گاهی به دلیل صبر کردن برای دانلود فایل جاوا اسکریپت خارجی اتفاق می‌افتد و اینطوری عملاً رندر اولیۀ صفحه به تعویق می‌افتد. درخت DOM را یادتان هست؟ آنجا دیدید که یک مرورگر غالباً چه مسیری را برای تحویل گرفتن و نمایش سایت شما، پشت سر می‌گذارد.

با این سرویس رایگان، می‌توانید یک بررسی کامل از زمان بارگذاری و عوامل تاثیرگذار در کندی وبسایت به دست ‌آورید. جی تی متریکس سه نمره نهایی بر اساس سه روش اندازه‌گیری مختلف برای سرعت وبسایت گزارش می‌دهد. در این مقاله اول روش‌های درست تست سرعت سایت را آموزش می‌دهیم، بعد راهکارهایی برای افزایش و بهینه سازی سرعت سایت معرفی خواهیم کرد. فونت های مورد استفاده در یک وب سایت می تواند به طور قابل توجهی بر زمان بارگذاری صفحه تأثیر بگذارد. بهینه سازی فونت ها شامل به حداقل رساندن تعداد آنها و حذف فونت های گوگل است که در زمینه های وب فارسی به طور گسترده استفاده نمی شوند، که می تواند سرعت بارگذاری صفحات وب سایت را افزایش دهد. شاخص سرعت مسئله بسیار مهمی است اما مهم‌ترین فاکتورهای گوگل که سرعت سایت شما را بر اساس آن سنجیده می‌شود، FCP و LCP هستند!

بارگذاری صفحه تجربه‌ای است که هیچ معیاری نمیتواند آن را دقیقاً اندازه بگیرد. لحظات چندگانه‌ای هنگام بارگذاری یک صفحه وجود دارد که روی تجربه کاربران اثر می‌گذارند و باعث می‌شوند که کاربر احساس کند این صفحه کند است یا سریع. در سرچ کنسول گوگل گزارشی به نام Crawl Stats وجود دارد که نشان می‌دهد ربات‌های گوگل برای دانلود صفحات سایت چقدر زمان گذاشته‌‌اند. هرچه این زمان (برحسب میلی‌ثانیه) کمتر باشد یعنی صفحه‌های جدید یا به روز‌رسانی شده زودتر در نتایج جستجوی گوگل دیده می‌شوند. در هر کدام از این حالت‌ها امکان دارد نتایج متفاوتی به دست آورید، اما در نهایت میانگین سرعت و تجربه کاربران از وبسایت شما مهم است؛ یعنی همان تستی که PSI انجام می‌دهد. اگر شما با اینترنت پرسرعت و با کیفیت عالی یک وبسایت سنگین و پرحجم را باز کنید، شاید بارگذاری کامل آن فقط یک ثانیه طول بکشد.


خرید دوره آموزش سئو کلاه خاکستری