کشف پلوتون دورترین سیاره منظومه شمسی

تمام چیزی که لازم دارید سرعت و شعاع گردش یک جسم حول جسمی دیگر است، حتی نیازی به دانستن جرم جسم کوچکتر نیز وجود ندارد. منحصر به فرد بودن این جسم در این واقعیت نهفته است که دانشمندان ابتدا در حین کاوش در سطح آن ، جسمی آسمانی را با شرایطی مشابه شرایطی که حدود 4 میلیارد سال پیش در زمین وجود داشته ، کشف کردند. خورشید هزار برابر از مشتری حجیمتر است، و این دو جسم به تناسب اندازه و فاصله از یکدیگر بر روی یکدیگر تاثیر می گذارند. اصول اولیه این روش تقریباً ساده است، منحنی چرخش یک کهکشان رصد میشود و با منحنی چرخش تئوری پیشبینی شده همان کهکشان مقایسه میشود.

منظومه شمسی یا Solar System: در فضای لایتناهی که خلاء کامل در آن حکمفرماست، و تاریکی آن را فرا گرفته، و حرارت آن در حدود ۲۷۰ درجه زیر صفر است، ستارگان – اعم از ثابت و سیاره . حال آنکه در زبان پارسی واژه «اختر» برای سیاره بکار میرفتهاست. پدرم کار دیوانی پیشه کرد و در روستای خرمیثن به کار گماشته شد. این جستجو بیش از بیست سال به طول انجامید و در نهایت کلاید تامباو با بررسی های شبانه روزی بر روی هزاران عکس موجود ، موفق به کشف سیاره نهم شد.

اگر قرار باشد حیاتی در این سیاره وجود داشته باشد، بهاحتمال زیاد حیاتی کاملاً متفاوت خواهد بود. حال اگر بیشتر از دیدگاه فنی به این مسئله بنگریم، به این نتیجه می رسیم که هیچ سیارهای دقیقا به دور مرکز ستاره خود نمیچرخد. اگر بتوان از بالا و همانند شکل زیر به خورشید نگاه کرد، متوجه می شویم که زمانی که خورشید به دور مرکز کهکشان راه شیری می چرخد، کمی در جای خود نیز جابجا میشود. تفاوت بین شکلهای دوم و سوم در تصویر (۱) به این دلیل است که جسمی مرکزی و متراکم در مرکز راه شیری وجود ندارد در حالی که در منظومه شمسی خورشید وجود دارد و بر حرکت سیارات تاثیر میگذارد.

یک شکل ساده و ویژه این حرکت برای جسمی سبک است که با سرعتی ثابت حول جسم بسیار سنگین در مدار دایرهای میچرخد، این نوع حرکت را حرکت دایرهای یکنواخت مینامیم. این رابطه در نجوم بسیار مهم است از آن جهت که این امکان را فراهم میآورد که جرم جسم مرکزی را از گردش اجرام اطراف آن محاسبه کنیم. برای آشنایی بیشتر با کهکشانها، میتوانید فیلم آموزش مقدماتی نجوم – نجوم باستان تا کیهان شناسی را مشاهده کنید که توسط فرادرس ارائه شده، لینک این آموزش در ادامه آورده شده است. در حقیقت در نجوم و کیهانشناسی برای تعیین هر یک از این پارامترها روشهای متفاوتی وجود دارد که هر کدام از آنها با درجهای از خطا روبهرو است.

برای ورود به بحث از روشهای تعیین جرم کهکشان راه شیری شروع میکنیم و در ادامه این موضوع را برای گروههای دیگر کهکشانی نیز بسط میدهیم. در این مطلب قصد داریم روشهای تعیین جرم کهکشان ها را بررسی کنیم. همه ما تقریبا اطلاعات سطحی در رابطه با ماه در اختیار داریم . ما انسانها در منظومهای زندگی میکنیم که در آن سیارات به طرز اعجاب آوری شکل گرفته و به یکدیگر متصل هستند و به نحو خارقالعادهای مسیر مشترک خود را در جهان هستی میسازند. شازده کوچولو در سفرش با ساکنان هفت سیارک همنشین میشود و از آدمهای هر سیاره حقیقتهایی دربارهی زندگی میآموزد.

عدد هفت در سرزمینهای گوناگون با نمادهای شناخته شدة «کمال» پیوندی همه سویه دارد. کهکشان راه شیری از میلیاردها ستاره تشکیل شده است و منظومه شمسی در یکی از بازوهای آن قرار دارد به آن جبار گفته می شود. شکل سوم تصویر (۱) نمودار چرخش راه شیری را نمایش میدهد. بخش سوم «من ایرانی» یا «من آینده ایرانی»، هویت ایرانی شخصی است که در آینده دارای دست کم سه شاخص از شاخص های چهارگانه زبان شناسی، تاریخی، فرهنگی و آنتروپولوژیک ایرانی خواهد شد. مردم حتی در دوران باستان نیز می توانستند آن را در آسمان ببینند ، اما از آنجا که فقط صبح و عصر نمایش داده می شد ، اعتقاد بر این بود که اینها 2 شی متفاوت هستند.

دانشمندان معتقدند، سناریوهای شروع گرم و سرد تحولات پلوتون باعث می شود که امروز، سطح سیاره کاملاً متفاوت به نظر برسد. اگرچه در این مطلب سه روش تعیین جرم کهکشان ها را به شکل خلاصه شرح خواهیم داد اما نباید انتظار داشت جوابهای حاصل از این روشها کاملاً یکسان باشند زیرا در این روشها ماده تاریک به صورت یکسان در محاسبات در نظر گرفته نمیشود و این موضوع سبب میشود که نتایج به دست آمده یکسان نباشند. هرگاه بخواهیم نمایی شماتیک از منظومه شمسی رسم کنیم، خورشید را در مرکز قرار داده و باقی سیارات را در حال گردش به مرکز آن رسم میکنیم.

تصویر زیر نمایی از ساختار داخلی و ترکیبات 4 قمر گالیله ای را نشان می دهد . بله، در نقطه ای فیلم برداری هنوز هم زمین بود. پژوهشگران با استفاده از تلسکوپهای مستقر در نقاط مختلف ایالات متحده و مکزیک به بررسی جو نازک سیاره پلوتون پرداختند که مانند زمین بخش زیادی از آن را نیتروژن تشکیل داده است. هر چه که باشد، تا کنون این سیاره بیشتر از هر سیاره کشف شده دیگری شرایط مناسب برای حیات بیگانه را دارد.

واقعیت کمی با این تفاوت دارد. اما واقعیت این است که ما برای فهم راحتر این عمل را انجام میدهیم. اما مقناطيس كره باد هاي خورشيدي را به دور زمين هدايت نموده و ما را در برابر آسيب آن محافظت مي كند.دانشمندان فكر مي كنند كه ميدان مقناطيسي توسط هسته بيروني مذاب زمين؛ جائيكه گرما، باعث ايجاد حركت انتقالي گرماي ذرات هدايت شده مي گردد. این موضوع آن را در منطقه قابل سکونت ستاره قرار میدهد. این واقعیت علمی تنها یک حقیقت سرگرم کننده نیست که مردم وقتی دور هم نشستهاند درباره آن صحبت کنند. منظومه شمسی ما تنها یک سری دوایر چرخنده نیست.

درک و تحلیل مرکز گرانیگاه اجسام، به ما یادآوری میکند که تمام اجسام در این جهان هستی به یکدیگر متصل هستند و بر هم تاثیر میگذارند. اما تاثیر جرمی آنها بر خورشید آنقدر کوچک و قابل اغماض است که آنها به دور مرکزی میچرخند که در عمق بسیار زیاد ستاره و در میان پلاسمای سوزان ستاره وجود دارد. دلیلش این است که بیشتر جرم آنها در جو عظیم شان قرار دارد و تنها یک هسته ریز سنگی در اعماق شان وجود دارد. این مسئله به این دلیل بروز کرده است که تنها خورشید بر مشتری جاذبه وارد نمیکند. اما با دقت در آیات سوره نازعات درمیابیم که از خلقتِ زمین پس از آسمان، سخنی بهصراحت بیان است؛ بلکه تنها به دحوالارض، ایجاد ارزاق، کوهها و چراگاهها پس از اتمام آفرینش آسمان اشاره شده است.