کشف سیارهای در کمربند حیات نزدیکترین ستاره به ما

قابل ذکر است که پلوتون در سال 2006 به دلیل وجود اجرام در کمربند کویپر با اندازه بزرگتر یا مساوی با پلوتون از دسته سیارات کنار گذاشته شد و به همین دلیل است که حتی اگر به عنوان یک سیاره کامل در نظر گرفته شود. اولین کشف سیاره ای که بسیار شبیه به خورشید به دور یک ستاره می چرخد در سال ۱۹۹۵ و با اعلام خبر وجود یک سیاره عظیم در حال چرخش دور ستاره ۵۱ پگاسی بود.

دلیلش این است که بیشتر جرم آنها در جو عظیم شان قرار دارد و تنها یک هسته ریز سنگی در اعماق شان وجود دارد. با این اوصاف و چنانکه گذشت، تعجبی ندارد اگر در شعرهای فارسی علاوه بر نحوست دوری و بلندمرتبگی، نگهبانی آسمانها، پیر فلک و صفات دیگر از این قبیل که در بالا گذشت به این سیاره داده باشند. اینک شعرهای مشعر بر القاب فوق. لفظ کیوان ایرانی نیست، بلکه کلمهای بابلی است و بر پایهی آنچه که از قراین برمیآید ایرانیان ابتدا نامی برای این سیاره نداشتهاند.

ناگفته نماند که دربارهی این سیاره و جهات و جنبههای تأثیر آن روایتها و داستانهای گوناگونی در دیگر ملل و فرهنگها یافت میشود که بیتاثیر در تلقی شاعران فارسی زبان از آن نبوده است.» از جمله: «در فرهنگ باستانی دیگر ملتهای شرق مشتری نموداری از خدای خدایان آسمانی بوده است که بر پایهی استورههای این ملتها پدرخود، یعنی زحل (مریخ، خدای جنگاوری) را از فرمانروایی جهان خلع و خود بدون رقیب بر تمام آسمانها برتری یافت. در اثر انحراف محور چرخش اورانوس ، صفحه استوای سیاره تقریباً عمود بر صفحه دایرة البروج است. یک سال زمینی چگونه به وجودمی آید و تقریباً چند روز است؟

در حالی که Ryhs از باز پسگیری پول دزدیده شده خود درمانده، به همراه فیونا یک پروژه اکتشاف تالار گنج در کمپانی اطلس را پیدا میکند. در حال حاضر اطلاعات زیادی درباره سیارات خاکی وجود دارد که بیشتر بر پایه اکتشاف سیاره خودمان و فضاپیماهای به پرواز درآمده و مأموریت های نقشه برداری به دست آمده است. با گذشت زمان و به علت نبود میدان مغناطیسی در این سیاره جو آن ضخامت خود را از دست داده و باعث از بین رفتن تمام آب های موجود بر روی سطح آن شده است. این فیلم یکی از شاهکارهای جیمز کامرون، کارگردان، دانشمند و آیندهنگر آمریکایی، در زمان اکران سروصدای بسیاری ایجاد کرد.

بسیاری از فرهنگ های باستانی سیارات را به صورت خدایان یا قهرمانان و یا الهه ها می دیدند. تا قرن 17 میلادی، سیارات برای منجمان نورهای اسرارآمیزی در آسمان بودند که به نظر می رسید در آسمان حرکت می کنند و سرعت برخی از آنها بیش از بقیه است. سعید که تازه متوجه شده بود طی مدت حضورش در سیاره مرتباً تحت نظر بوده و مورد سوءاستفاده قرار گرفته است با این توضیحات بنظرش رسید که بی حرکت ماندن در محفظه جدید می تواند در ایجاد آمادگی آدمهای شبیه سازی شده و حمله به زمین تاخیر ایجاد کند ، بنابراین بدون کوچکترین حرکتی در جای خودش آرام گرفت و تهدیدات و شوک های الکتریکی موجودات فضایی هم نتوانست او را وادار به حرکت کند ، فکر می کرد شاید برای جبران خطایی که ناخواسته مرتکب شده ، این تنها کاری باشد که از دستش بر می آید.

اینگونه دانشمندان متوجه میشوند که این سیارهها وجود دارند. به دلیل دمای آن، تصور میشود که آب یا یخ در سطح آن وجود دارد. گرفت قمر، هنگامی که یک قمر وارد سایه مشتری میشود. ارسال سیگنالها که از طریق پخش رادیو و تلویزیون صورت میگیرد از حدود ۱۰۰ سال پیش توسط تمدن بشری آغاز شده است. البته نه اینکه خود رادیو صحبت کنه در واقع درست مثل یک رادیو شروع به پخش صحبتهایی از کسی کرد. البته اینکه آیا تمدن پیشرفته احتمالی قصد برقراری تماس با ما را خواهد کرد یا نه موضوع دیگری است. البته هیچ اقیانوس و یا جریان آبی روی این سیاره وجود ندارد اگر چه شواهد زیادی وجود دارد که نشان می دهد در گذشته گرم تر بوده و آب داشته است.

جو زمین ضخیم است اما نه به سنگینی و یا تراکمی که جو غول های گازی هستند. Gladiatorکلاس دیگری است که وجه بارز آن سپری است که ضربات وارد شده از طرف دشمنان را در خود ذخیره میکند و بعد میتوانید از همه آنها یکجا استفاده و آسیبی مهلک به دشمن وارد کنید. گرچه این تنها خطر بزرگ برای گروه نیست، چرا که بازماندگان دیگر هم از شدت تلخی اوضاع حاضرند برای بقا یکدیگر را زنده زنده بسوزانند. یونانیان باستان برای توصیف این اجسام مرموز و حرکات ظاهری شان، از لفظ planetes استفاده می کردند که به معنی «سرگردان» است (این اصطلاح امروزه هم به معنی سیارات است).

در پایان داستان به پدیدۀ نجومی کسوف اشاره رفته است که بیارتباط به اجرای سنت آیینی قربانی نیست. فضاپیمای کاسینی در یکی از بینظیرترین تصاویر ماموریت هفت ساله خود، ژانوس، پاندورا، انسلادوس، رهآ و میماس، پنج قمر سیاره زحل را در زمینه حلقههای زیبای این سیاره به تصویر کشیده است. بنابراین حتی می توان گفت زمین یک سیاره آبی با هفت قاره است که این قاره ها گستره وسیع اقیانوس ها را از هم جدا و تفکیک کرده اند. «با کنکاش بیشتر دانسته میشود که مدار زحل در نجوم جدید بین مدار مشتری و اورانوس قرار دارد.

آثاری از گازهای دیگر نظیر متان، آمونیاک، استیلن، اتان، پروپان و فسفین نیز در جو زحل یافت میشود. در یک مهمانی ملاقات مهمی خواهید داشت که برای آینده شما موثر واقع خواهد شد. هنگامی که ناهید در طرف مقابل خورشید قرار دارد در مرحله کامل است، در حالی که وقتی بین زمین و خورشید قرار دارد در مرحله جدید ظاهر می شود. مریخ چهارمین سیاره به نسبت فاصله از خورشید است. مریخ با شعاع 2210 مایل (3396 کیلومتر)، هفتمین سیاره بزرگ منظومه شمسی است. اگر از طریق تلسکوپ نوری به زهره نگاه کنید آن را زرد مایل به سفید خواهید دید، زیرا ابرهای ضخیم زرد سولفوریک آن نورخورشید را منعکس میکنند.

این در حالی است که دره مارینر به عمق 6 مایل (10 کیلومتر) و به عرض 2500 مایل (4000 کیلومتر) از شرق به غرب کشیده شده است. در حقیقت رومی ها این نامگذاری را به تقلید از یونانیان باستان انجام دادند که نام آرس پسر زئوس و خدای جنگ را برای این سیاره انتخاب کرده بودند. در حالی که در شرق دور ستاره شناسان چین باستان آن را “ستاره آتش” لقب دادند. و در فرهنگ دهخدا تفصیل بیشتر از آن آمده و گوید: «سیاره کیوان که نام دیگرش زحل است مرکب از دو کلمه کی به معنی بزرگ و ون یا وان به معنی مانند است و به خاطر همین آن را از همهی کواکب بزرگتر و آشکارتر و دورتر میدانستند.

در واقع این انحراف باعث می شود تا درجه تابش به سطح این سیاره در دو نیم کره متفاوت باشد. اسکیلکی در ساعت دانمارکی سدنا در شهر نزدیک 13 میلیارد کیلومتر تا مرکز سیستم Sonyachnoy واقع شده است ، سپس اطلاعات مربوط به بهترین استفاده از آن است. قطر این غول گازی به ۱۴۲,۹۸۴ کیلومتر میرسد. قطر این سیاره تقریباً نیمی از قطر زمین و گرانش سطح آن 37.5 درصد گرانش زمین است. اگر بهتر می خواهید این مسافت را تصور کنید تقریباً عرض کشور استرالیا را در نظر بگیرید!

همانطور که می دانیم اصلی ترین دلیل به وجود آمدن کانال ها و دره ها آب و فرسایش خاک و سنگ توسط آن است. سیارات زمین مانند همه در یک ویژگی بسیار مهم مشترک اند و آن این که در مدارهایی نزدیک به خورشید به دور آن می گردند. زمین یک هسته فلزی مذاب دارد که به وسیله یک گوشته سنگی و یک سطح خارجی سنگی در بر گرفته شده. بر پایهی همین اعتقاد و باور از جانب قدما بوده است که زهره به اتفاق دو فرشتهی تبعیدی بر زمین، یعنی هاروت و ماروت در شعر فارسی نشانهی اغواگری، فریبندگی و حتا جادوگری هستند.

این اولین سیاره فراتر از زمین بود که توسط یک فضاپیما ( مارینر 2 در 1962) مورد بازدید قرار گرفت و اولین سیاره ای بود که با موفقیت بر روی آن فرود آمد (توسط ونرا 7 در 1970). ابرهای ضخیم ناهید مشاهده سطح آن را در نور مرئی غیرممکن می سازند و اولین نقشه های دقیق تا زمان ورود مدارگرد ماژلان در سال 1991 ظاهر نشد . در اشکال تخیلی قدیم که از این سیاره رسم شده آن را بهشکل جنگجویی مسلح و با سپر و شمشیر یا تیر و کمان نشان دادهاند.

اکنون با گذشت کمتر از پنج سال این ایده در دنیای واقعیت ها کلید می خورد. سیارات خاکی، سیارات زمین مانند یا سیارات سنگی هم نامیده می شوند. نسبت به سیارات بیرونی، کوچکتر و چگالترهستند. و چون مریخ در آسمان سرخ رنگ و نورانی است آن را به آتشزنه تشبیه کردهاند که سرخرنگ است. به نظر بعضی از ستاره شناسان بی نظمی هایی که در مدار نپتون مشاهده شده، ممکن است توسط سیاره دهم که جرم زیادی داشته و خارج از مدار پلوتون قرار دارد ایجاد شده باشند. مدارش بین زمین و عطارد، و بعد از خورشید نزدیکترین جرم آسمانی به زمین است.

غول های گازی هم ممکن است تا حدودی نزدیک به خورشید تازه متولد شده شکل گرفته باشند اما در نهایت به مواضع کنونی خود مهاجرت کردند. برای قرنها انسانها به آسمان خیره شدهاند تا نشانی از حیات فرازمینی را ببینند. دانشمندان اکنون میگویند موجودات فرازمینی احتمالی در دستکم ۲۹ سیاره به لحاظ مکان قرارگیری در نقطهای هستند که میتوانند فعالیت ما را روی زمین رصد کنند. این سیاره بقدری پر نور و درخشان است که یک خلبان کانادایی در سال 2011 آن را با یک هواپیما اشتباه گرفت و برای پیشگیری از برخورد احتمالی مجبور به فرود اضطراری شد. آیا این یک مدل کوچک شده تقریبی است و اگر چنین است ، مقیاس آن چقدر است؟