معرفی ۲۳۷ تن از مشاهیر و مفاخر و رجال آمل – هراز نیوز

آن مرحوم پس از پشت سر گذاشتن ایام کودکی و نوجوانی وارد حوزه علمیه شد والد ایشان مرحوم حاج سید اسماعیل درویش نیاکی است .آن مرحوم در طول بیش از ۸۰ سال زندگی و حیات ساده و بی آلایش خود تمامی مساعی و تلاش خویش را در راه ترویج احکام و شریعت اسلام و ترغیب و تبلیغ مردم به دین و اخلاق و سلوک الهی از راه زبان و عمل به کار گرفته است . پدرش یک سال و اندی پس از تولد فرزندش به شهر قم مهاجرت کرد.لاریجانی تحصیلات جدید را از دبستان در سال ۱۳۴۵ آغاز کرد و در سال ۱۳۵۶ به پایان رساند.وی هنگام وارد شدن به سال چهارم دبیرستان با فراهم آمدن بورس تحصیلی از دانشگاه صنعتی شریف عازم تحصیل در یکی از کشورهای غربی بود که ناگهان زندگیاش دگرگون شد و با تشویق پدر به دروس دینی رو آورد.او در سال ۱۳۵۶ به حوزه علمیه قم رفت و بیشتر دروس مقدمات و سطح را در فرصتی اندک و در نزد استادان برجسته که گاه از نزدیکان وی نیز بودند، به پایان رسانید.سپس در درس خارج بزرگان قم، از جمله والد خود، حاضر شد و سالها از محضر آنان بهرههای بسیار برد.لاریجانی از سالهای نخستین انقلاب به مقوله تهاجم فرهنگی و شناخت آن اهتمام ویژهای داشت و در این زمینه فعالیتهای گستردهای انجام داد.وی از سال ۱۳۶۸ به تدریس خارج فقه و اصول اشتغال داشت.

عالمی فقیه و متحبر در علوم دینی و به منصب خدمتگزاری حضرت مقدس امام کسب علم فقه و کلام کرده و چند جلد کتاب نیز تألیف نموده که از آنجمله کتاب المسترشد و ایضاح در امامت و … وی عالمی زاهد بود. ق و در شھر اصفھان اسلاف متأخر وی پیوستھ بھ سادات خلیفھ مشھور بودند.متولد شد. پس از او ادوارد گیپون در کتابش به نام سقوط امپرطوری روم، به این داستان اشاره کرده است.

بنابراین سید حیدر آمل را در سال ۷۵۰ هجری ترک کرد، یعنی در همان سالی که امیر او به قتل رسید. تا اینکه در سال ١٣٢٣ هجری قمری رهسپار حوزه نجف گردید و دروس خارج فقه و اصول و غیر آن را نزد بزرگان از علما، به ویژه مرحوم آخوند خراسانی فرا گرفت تا خود به مقام اجتهاد و استادی رسید. با اینکه سنشان به ٩٢ سال رسیده بود، اما هوش علمیشان محفوظ بود؛ یعنی زمانی که قوانین را برای ما تدریس میکردند، بیش از ۴۵ سال بود که از حوزه نجف به آمل مراجعت کرده بودند، اما همچنان بر مسائل اصولی و خصوص قوانین الاصول تسلط داشته و بهرههای علمیشان از حوزه نجف مشهود بود.

هنرمند و استاد بزرگ سینما ایران هنرمند فقیه عباس امیری مقدم سال ۱۳۲۹ در آمل به دنیا آمد.وی تا مقطع دیپلم تحصیل کرد و به رشته هنر و به خصوص تئاتر و سینما رو آورد و فعالیت سینماییاش را در سال ١٣۶٣ با بازی در فیلم آتش در زمستان، ساخته حسن هدایت آغاز کرد.امیری مقدم در آثار سینمایی و تلویزیونی بسیاری نظیر حضرت یوسف، جایی در دوردست، اثیری، قاعده بازی، اعتراف و…

چه این که غرق و نابود کردن اموال کسانی که خصومتی با خداوند و آن حضرت ندارند، کاری نیست که در شان پیشوایان معصوم علیهم السلام باشد . است. ویرانه های این شهر هم اکنون در ۷۳ کیلومتری شهر «ازمیر» ترکیه به چشم میخورد و در کنار قریه «ایاصولوک» در کوه «ینایرداغ» هم اکنون غاری بسیار وسیع دیده میشود که فاصله چندانی با افسوس ندارد و آثار صدها قبر در آن وجود دارد.

، نویسنده. از جمله آثار وى شرحى بر «سى فصل در تقویم» خواجه نصیرالدین طوسى است که بدرالدین طبرى آن را در سال ۸۲۴ ق تألیف کرده است. على اکبر بن مرحوم ثقه الاسلام آشیخ محمد باقر فیرزوکوهى متوفى ۱۳۲۸ شمسى و ۱۳۶۹ قمرى از فضلاء معاصر است در حومه آمل- وى در سال ۱۳۴۰ قمرى در قریه آسور فیروزکوه متولد شده و پس از رشد اصول عقاید و قرآن و کتب فارسى و غیره را نزد والدش و مکتبدار محل فراگرفته و در سال ۱۳۱۱ شمسى داخل دبستان دانش آمل شده و با استعداد زیادى که داشتند دروس فارسى جدید را در مدت کوتاهى به پایان رسانیده و در سال ۱۳۱۴ شمسى مشغول به تحصیل مقدمات گردیده و در سال ۱۳۱۵ شمسى به قم مهاجرت نموده و در ایام تحصیلى در آنجا و ایام تعطیل هم در قصبه آسور به خواندن پرداخته و در قم ادبیات مانند مطول و غیره را از مرحوم حجهالاسلام حاج میرزا محمدعلى ادیب تهرانى فراگرفته و شرح لمعه را خدمت آیتاللَّه العظمى آقاى مرعشى نجفى خوانده و چندى هم در آمل توقف و بقیه شرح لمعه را نزد آیتاللَّه آقاى آقا محمد غروى تکمیل نموده و باز به قم آمده و رسائل را از محضر آیتاللَّه العظمى گلپایگانى و مرحو آیتاللَّه حاج شیخ ابوالقاسم اصفهانى و مکاسب را خدمت مرحوم آیتاللَّه حاج شیخ مهدى مازندرانى استفاده نموده و بعد مشرف به عراق و در کربلاى معلى از درس مرحوم آیتاللَّه العظمى حاج آقا حسین قمى بهرهمند گردیده ولى بواسطه موانعى از ادامه و اقامت در آنجا محروم و بوطن برگشته و باز به قم آمده و کفایه را از مرحوم آیتاللَّه حاج سید محمد داماد و آیتاللَّه العظمى حاج سید احمد خوانسارى و مقدارى مرحوم آیتاللَّه حاج آقا روحاللَّه کمالوند خرمآبادى استفاده نموده و بعد به درس خارج حضرت آیتاللَّه العظمى بروجردى و مرحوم آیتاللَّه حاج شیخ مهدى مازندرانى و خارج اصول مرحوم آیتاللَّه آقاى داماد و آیتاللَّه العظمى امام خمینى حاضر شده و از محاضر و خرمن علوم آنان خوشهها چیده و هم درس تفسیر قرآن را از مرحوم شیخ مهدى ذکور و آیتاللَّه علامه طباطبائى آموخته و نیز درس معقول منظومه را از استاد منتظرى و اسفار را از علامه طباطبائى مستفیض شده و بعد از فوت مرحوم آیتاللَّه العظمى بروجردى بنابر اصرار عدهاى از مردم آمل و اهالى محترم محمودآباد که سابقه ممتدى در آنجا داشتند منتقل به محمود آباد شده و از سال ۱۳۴۹ تا حال تحریر در مسجد جامع آنجا به اقامه جماعت و تبلیغ احکام و ترویج دین اشتغال دارند ادام اللَّه توفیقات.

مشهورترین آن منطقه اِفِسوس (نیز اِفِسُس) در استان ازمیر ترکیه ذکر شده است. آراء اصولی آخوند خراسانی همواره در حوزههای علمیه نقل میشود و مورد توجه است. بر بالای این غار صومعهای دیده میشود که براساس پارهای از قراین، مربوط به قرن پنجم میلادی است و پس از آنکه مسلمانان آنجا را فتح کردند، به مسجد تبدیل شد. پزشک ایرانی که در قرن چهارهم میزیست. قبل از غزالى در نظامیه بغداد درس گفت.

این جانبدارى سبب گردید که حلّاج در میان صوفیان از بسیارى اتهامها تبرئه گردد. شحنه از مازندران به تهران آمد و پس از مدتى خدمت در دربار فتحعلىشاه مامور فارس شد و در زمان حکومت حسینعلى میرزا فرمانفرما از طرف وى به سمت داروغگى شیراز منصوب گردید. ناصرالدین شاه در اثر این واقعه بر ولیعهد و پیشکارش متغیر شد و هر دو را به تهران احضار کرد و قصد داشت مظفرالدین میرزا را از ولیعهدی عزل و به حکومت کرمان اعزام دارد.

چون این دو کتاب به خواهش و نام وزیر بهاءالدین محمدبن وزیر شمسالدین محمد جوینی معروف به صاحب دیوان تألیف شده بهائی نام گرفته است.این کتاب که به دست علامه عماد نوشته شد از بزرگترین کتاب های کامل و مرجع می باشد. مؤلف دو جلد کتاب مازندران (چاپ دوم ۱۳۳۶) و مصحح کتاب تاریخ طبرستان و رویان و مازندران تألیف سید ظهیرالدین مرعشى (چاپ تهران بهمن ۱۳۳۳).او برای تاریخ کهن و جغرافیا مازندران زحمت های فراوانی کشیده است ، کتاب قدیم مازندران که تمامیه جغرافیا مازندران را به نگارش کشیده از تالیف گرانبها استاد شایان است.

وی در سال ۱۳۵۸ در کنکور پزشکی در دانشکده پزشکی تهران با رتبه بسیار بالا قبول شد و پس از فارغ التحصیلی در همان رشته ، رشته داخلی را برای خود انتخاب نمود. حوزه تهران در اوایل دوره قاجاریه و با حکومت فتحعلیشاه قاجار رونق گرفت و بویژه پس از آنکه به تقاضای فتحعلیشاه ملاعلی نوری یکی از شاگران برجسته خود (یعنی ملاعبدالله زنوزی) را به تهران فرستاد، این شهر رفته رفته به مرکز تدریس علوم اسلامی و حکمت الهی تبدیل شد و استادان علوم عقلی نظیر حکمت و عرفان به مرور اصفهان را ترک کردند و این شهر مرجعیت پیشین را از دست داد.

خواب طولانی اصحاب کهف از شگفتانگيزترين نشانههای الهی است که موجب شده مفسران نيز به فراخور حال به بحث درباره آن و اثبات آن به لحاظ علمی و تجربی بپردازند. ؛ امّا با توجه به حرف «فاء» که مفيد ترتيب اتصالی است: «فَضَرَبنا عَلی ءاذانِهِم» میتوان گفت آنان بلافاصله پس از ورود به غار در خواب فرو رفتند و خداوند آنان را بهگونهای قرار داده بود که هرکس بديشان مینگريست آنان را بيدار میپنداشت، حال آنکه در خواب بودند: «وتَحسَبُهُم ايقاظًا وهُم رُقودٌ».

و آنگاه که از کسانش در جایگاهی شرقی کناره گزید و میان خود و آنان پرده ای کشید؛ پس ما روح خود را نزدش فرستادیم و برای او همچون انسانی درست اندام نمودار شد. علت شگفت بودن ماجرای اصحاب کهف، درنگ ۳۰۹ ساله آنان در غار و آنگاه برخاستن ايشان در کمال سلامت بوده است. و لحظه اعمال این نیروی گرانشی بالا در زمان طلوع خورشید و در طی زمان بسیار ناچیز(لحظه رفتن به آینده) بوده است و همچنین بعد از گذشت ۳۰۹ سال برای سایر افراد دقیقا در غروب چنان روزی ، زمان حضور دوباره آنها در غار بوده است.

فرماندار شهر به ماکسی میلیان گفت: از زمان دسیوس تا این ساعت مدت ۳۰۹ سال می گذرد. بعد از آن قصد حج کرد و گویند پانزده سال در مکه ماند و سپس به هند رفت. عده زیادی از رجال به سفارت انگلیس رفتند ولی مشیرالسلطنه سفارت عثمانی را برای پناهندگی انتخاب کرد و در آنجا متحصن شد. عالم بزرگ و به بر حق جهان که در کتاب ها و منابع آمده که او بانی مقبره و بارگاه امام علی و امام حسین می باشد .او در رکاب شیعیان جنگید و فرمانده سپاه شیعان بود.

او اضافه می­کند: پس نجات دهنده از نظر ماهیت انسانی، شبیه تمام انسانهاست اما تفاوتی که با آنها دارد این است که همیشه احساس حضور خدا را دارد. وى به دلیل کاردانى و شیوا زبانى و شناسایى آداب بندگى و رسوم خانهدارى و آشنایى به فن طب و طرق معالجات منظور نظر ارجمند بانو بیگم، همسر شاه جهان واقع شد و به درجهى مهردارى رسید، و چون با تجوید و قرائت قرآن مجید آشنا بود و از ادبیات فارسى نیز بهره داشت او را معلم دخترش جهان آراء بیگم کرد. علاوه بر این به تدریس در دانشگاه تربیت مدرس قم و دانشگاه رضوی مشهد در سطح کارشناسی ارشد و دکترا نیز پرداخت.در سال ۱۳۷۷ به عنوان نماینده دوره سوم مجلس خبرگان از استان مازندران به مجلس خبرگان راه یافت و در سال ۱۳۸۰ با حکم مقام معظم رهبری به عنوان عضوی از فقهای شورای نگهبان منصوب شد.صادق لاریجانی در ۲۴ مرداد سال ۱۳۸۸ توسط رهبر معظم انقلاب به عنوان رئیس قوه قضائیه منصوب و جانشین آیت الله شاهرودی شد.

سپس در بیهق به تدریس اشتغال یافت. دقیانوس با نام کامل “گایوس مسیوس کینتوس ترایانوس دسیوس” که نام درست آن “دسیوس” است که معرب آن به صورت دقیانوس می باشد، یکی از امپراتورهای روم بود که در سال ۲۰۱ به دنیا آمده بود. بالاخره علمای درباری که دست در دست حکام داشتند فتوایی صادر کردند با این مضمون که شخصی در مسجد ساکن است و حدیث دنیا می گوید و چون منعش می کنند، منزجر نمی شود و اصرار می نماید.

دیدگاهتان را بنویسید