مزه آب گس و بیبو است

فرهاد دوم در زمانی که با آنتیوخوس میجنگید، سکاها را به یاری خود طلبید، ولی آنها زمانی رسیدند که وجودشان ثمری نبخشید بنابراین حقوق وجیرهشان را مطالبه کردند، به آنها جواب دادند که چون دیر رسیدهاند مستحق پاداشی نیستند. بر اثر این جنگ اسکندر فهمید که جنگ در این بیابانهای بیپایان آسیای وسطی ثمری ندارد و و خطراتش کاملاً هویداست بنابراین زود با سکاها به مصالحه پرداخت و به این سوی سیحون بازگشت و راه هند را پیش گرفت.

نامبرده مى افزاید، پشتو از اّن گویش هاى ساکه بوده که پیش از مهاجرتش به جنوب، در یک ساحه با زبان هاى پامیرى حرف زده میشد. این همان تجلّی قدرت خدا بر کوه بود، چرا که قوم موسی (علیه السلام)، از موسی (علیه السلام)، خواسته بودند از خدا بخواهد که خود را نشان دهد، با اینکه خداوند دیدنی نیست، تجلّی خدا بر کوه طور و هلاکت هفتادنفر از قوم موسی (علیه السلام)، و مدهوش شدن خود موسی (علیه السلام)، همه مجازات آنها بود که چرا چنین تقاضایی کردهاند و هم نشان دادن قدرت الهی بود، تا آنجا با دیدن جلوههای قدرت الهی، با چشم باطن خدا را بنگرند.

و نیز در آن کتاب است که طبرانی و ابن مردویه از ابن عباس روایت کرده که گفت: رسول خدا صلی اللّه علیه و آله وسلم فرمود: وقتی آدمی داخل بهشت می شود از پدر و مادر خود سراغ می گیرد، و از ذریه و فرزندان خود پرسش می کند. فرسايش سنگ ها و کوهها چهره خاصي به اين دره داده که در مجموع آن را به محيطي شگفت انگيز و جذاب براي حضور گردشگران و استفاده از اين طبيعت زيبا تبديل کرده است.

کوه آرارات که متأسفانه در حال حاضر قلمرو ارمنستان نیست این کشور را در برابر زلزله فوقالعاده قوی محافظت میکند. کوه صفه اصفهان در شب نمای بسیار زیبایی دارد که وقتی در ضلع شمالی این کوه قرار گرفته باشید می توانید نور پردازی آن را مشاهده کنید. بازدید را به همراه راهنمای محلی انجام دهید تا علاوه بر لذت بردن از مسیر و بازدید از تمامی جاذبههای این منطقه، بتوانید به درستی مسیریابی کنید و گم نشوید. شرط اساسی آنست که اعتماد متقابل ، صداقت و یکرنگی راهکار اصلی باشد نه اینکه با الفاظ فریبنده و شعار های بوقلمونی مردم را اغفال نمایند و خود در صدد کوبیدن میخ منافع گروهی خویش باشند که درینصورت مانند همهِ دغابازان تاریخ رسوا خواهند شد.

نگارنده امیدوار است روزی بتوانند به استناد نوشتهها و تحقیقات جامع در تاریخ ملل اروپایی به نتایج مهمی دست پیدا کند. در ژوئن ۱۹۸۶، مسعود موفق شد پایگاه دولتی پشغور در پنجشیر را تصرف کند. آنان پاسخ دادند که این همه راه آمدهاند و اگر در این جنگ کارآیی نداشتند، فرهاد میتواند در جای دیگر از وجود آنها استفاده کند. آن هایی که ریه هایی مملو از دود و گازهای سمیدارند به کوهستان پناه میبرند تا در آن جا به پاک سازی ریه های خود بپردازند. با پیدایش اسلام و گسترش آن در ایران دیگر آن محدوده و محروسه کهن دورهی ساسانیان درهم ریخت و مردم در هر شهری زندگی میکردند، آن را وطن و زادگاه خویش میدانستند و بیشتر نسبت افراد به تبار و یا به شهری که در آنزاده بودند داده میشد.

با آنکه بیشتر مفرغهای لُرستان شاید در قرن ماد ساخته شده باشد باز انواع بسیار آن اشیاء و خصوصیات آنها چنان است که بازشناختن «مفرغ لُرستان» از مفرغهای یافته شده در لُرستان یا حتی از «مفرغهای کهن ایران» کاری است دشوار به همین جهت «سالنامه مفصل» گدار که در آن همه مفرغهای یافته شده در لُرستان ثبت شده است شاید بخشی از «شرح مختصر» گیرشمن را در بر گرفته باشد، مگر آنکه بگوییم شرح اخیر تنها مربوط است به مفرغهای سکاها امکانات دیگری هم وجود دارد اما تا وقتی که یک تن به آنجا نرود و این موضوع را در محل درست بررسی نکند نمیتوان داوری کرد.

حاجآقا مروجی پس از انجام خدمت نظام وظیفه دوباره به حوزهی علمیه باز میگردد و در محضر حجتالاسلام والمسلمین مستجابالدعوه دروس معقول و منقول را میگذراند.وی پس از مدتی به شهرستان ملایر میرود و ۸ ماه در آنجا ساکن میشود سپس به همدان میرود و مدتی از محضر آیتالله حاج شیخ علی محمدی همدانی به تحصیل علوم دینی مشغول میشود. درعین حال زبان هاى پامیرى اوسیتى وغیره را همراه با پشتو وباخترى در جدول ضمیمهء مقالهء یاد شده از گروه زبان هاى ساکى برشمرده است. پژوهشگر این مقاله در ادامه مطلب، اقوام ساکی را یکی از عشیرههای تثبیت شده پنجگانه آریایی مربوط به گروه باختری یا شمال شرقی در وادى تارم وختن ترکستان شرقى که زندگى روستایى را اختیار کرده بر شمرده است.

در بیشتر کشورهای اروپایی و به ویژه مللی که ازنژاد آریایی هستند با این نام (ساکی) برخورد داریم. در افغانستان مردمان کثیری با نام خانوادگی ساکی زندگی میکنند که همگی از یکنژاد و قوم هستند، همچنین چندین منطقه نیز با همین نام وجود دارد مانند «ساکی قلعه» که منطقهای است در ولایت قندهار. کوه بیرون منطقهای کوهستانی از دامنههای کوه بابا در مرکز افغانستان را گویند. اگر در خواب خود را به کوه طور بیند، دلیل است معتقد پادشاه شود. ارتفاع بین درههای تنگ و قلة کوهها درپارهای نقاط بهبیش از 000 ، 4متر میرسد.در شمال غربی دریاچة سریز در مرز پامیر شرقی ــ که بلندترین نقطة این منطقه است ــ و در رشته کوه جنوبی آن آکادمی علوم، بلندترین قلة پامیر، قرار گرفته است.

اگرچه کاملاً ثابت نشده اما به گمان اغلب اقوامى که زبان اّریانى شمال شرقى را که از اّن پشتو به بار اّمده، با خود اّوردهاند، مربوط قبایل «ساکه» در ساکستان (سیستان امروزى) در سدهء دوم پیش از مسیح بودهاند … این شراب و نامگذاری ساکی در ژاپن بدون تردید یادگار قوم سکاها میباشد که کمتر از نیم قرن سرور تمام آسیا بودهاند. نمیتوان اشیای سبک کهنتر «شهرنشینان یا روستاییان» را از سبک اخیرتر «بیابانگردان» که در یک محل یافته شده است از هم بازشناخت زیرا که روش تولید آنها در هر صورت یکسان بوده است.

انجام چنین اقدامات پایشى در منطقه آتشفشان سبلان که در آنجا دریاچه اى نیز وجود دارد امکان پذیر مى باشد و با مطالعات پیوسته مىتوان فعالیت سبلان را همواره زیرنظر داشت. از آنجا که از مهاجرت طوایفی از صحراگردان سکایی به سوی آسیای میانه و سپس به افغانستان با خبر هستیم، پس میتوانیم به یقین نام ساکی را بازمانده این اقوام سکایی در افغانستان بدانیم. در کشور کنگو در آفریقا شهر مهمی با نام ساکی وجود دارد که باید از نام قوم سکا گرفته شده باشد چرا که قبلاً نیز گفتیم این قوم (سکاها) به آفریقا هم یورش بردهاند تا آنجا که پادشاه مصر را وادار به دادن باج کردند.

پس به چه دلیل موجهی باید زبان پارسی را «تاجیکی» نامید؟ از این گذشته وی معتقد است که ماناها هنر کاسیها را در لُرستان تکمیل کردند و سکاها در سال ۶۸۰ پیش از میلاد که به ماد آمدند آن را فرا گرفتند. به علاوه مقداری از اشیاء از عاج و نقره بدست آمده که در خمرههای سفالین به خاک سپرده شده است و بعضی از این اشیاء تحت تأثیر هنر آشور و برخی تحت تأثیر صنعت مردم درههای زاگرس قرار گرفته است». سایر معادن مهم نقره در اسپانیا، آفریقای شمالی، ایران و آسیای مرکزی قرار داشتند. دکتر محمد جواد مشکور در کتاب جغرافیای تاریخی ایران باستان در باب هنر سکاها در گنجینههای که در زیویه به دست آمده مینویسد: «قطعاتی از تابوت مسی که همراه این گنجینه بود نشان میدهد که این محل آرامگاه پادشاهی بوده و اشیاء زیرزمینی مانند سینه بند و غلاف مرصع شمشیری و بعضی زیورآلات زنانه و طلاآلات فراوان و سلاحهایی از طلا و نقره و سپرهای نقره و سنجاقهای طلا در آن آرامگاه بدست آمده.

در این اشیاء تأثیر هنر اورارتوئی نمایان است. دستگاه میوه خشک کن هم در بازار وجود دارد. با آنکه بیشتر محققان کاسیها را نخستین قومی میدانند که به پرورش اسب پرداختهاند در پارهای از گزارشها هم سکاها را اسب پرور و سوارکار معرفی میکنند. گدار که یکی از مفرغشناسان به نام است درباره مفرغهای لُرستان میگوید: بیشتر این مفرغها پس از پایان فرمانروایی کاسیها در بین النهرین در حدود سالهای ۱۲۰۰ تا ۱۰۰۰ پیش از میلاد هنگامی که فلز کاران حتی پیش از برافتادن قدرت حتی محتملاً به کوههای زاگرس آمدند ساخته شدهاند. را به قرن هشتم و هفتم پیش از میلاد یا حتی دورانهای اخیرتر نسبت میدهد و مینویسد که این چیزها را برای سکاها و کیمریها ساختهاند.

در این میان کارنامۀ آهنگرپور را میتوان به عنوان نخستین سالار قیام مسلحانۀ مردم در برابر ستمگریهای سیستماتیک آلیحیی قلمداد کرد. از این افراد میتوان به آندرا ساکی (۱۶۰۰-۱۶۶۱م) نقاش معروف، آنتونیو ساکی (۱۷۳۴-۱۷۸۶م) آهنگساز و مصنف اپراهای مشهور و آریگو ساکی مربی سابق تیم ملی ایتالیا اشاره کرد. شاید از این باشد که در کشور ایتالیا افراد زیادی با نام خانوادگی ساکی زندگی میکنند و افراد مشهوری از این خاندان هم در تاریخ ایتالیا از خود نامی به جا گذاشتهاند.

دیدگاهتان را بنویسید