رشته کوه البرز

ما در ارتفاع بودیم و روز به خوبی رو به اتمام بود و ما در مسیر هدفون قرار داشتیم ! پنج شنبه با دوستم قرار گذاشتیم که فرداش یعنی روز جمعه بریم کوه “بابا حسن”! ساعت پنج صبح روز چهارشنبه، همراه با چهار نفر از دوستان خود که از کابل آمده بودند، با واسطه نقلیه نوع کرولا به سمت دره فولادی و کوه بابا به راه افتادیم. پدیده دگرسانی به صورت گسترده ای در سنگ های منطقه در امتداد گسل ها و شکستگی ها بچشم می خورد، در داخل محدوده شاهد دگرسانی وسیع از نوع کائولینیتی می باشیم.

کوه بابا یک اندیس فلزی است که در حوالی شهر قره آغاج شهرستان چاراویماق استان آذربایجان شرقی قرار دارد و مادهٔ معدنی موجود در آن، سنگ آهن مگنتیت است. گرم ترین نقطه کره زمین با دمای نزدیک به ۷۰ درجه در سایه، در دشت لوت ایران قرار گرفته است. حالا نوبت روشن کردن آن است بهتر است که ابتدا مقداری پنبه را به الکل آغشته کرده و پس از آتش زدن آن را با پنس به قله تپه دی کروماتی خودتان نزدیک کنید.

به گفته مقامهای حکومتی، در شاه فولادی نزدیک به 300 نوع نبات و بیش از 100 نوع حیوانات وحشی وجود دارد که نام آنها در نزد نهادهای تحقیق کننده ثبت شده است. 3. نمک ترک خورده: این نمونه نمک، نوع نادر و کمیابی از نمک اسپیزا می باشد. وقتی صحبت از برترین مقاصد ماجراجویی جهان می شود، انگار که صحبت از هیجان و شور ناگهانی کرده ایم. از بین مناطق ماجراجویی جهان، برترین مقاصد ماجراجویی جهان را برگزیده ایم، تا انتخاب برای شما عزیزان، در سفر به این مناطق آسوده تر باشد.

بعد از اولین طول دهلیز بهتر و پهن تر شد . ؛ امّا به تصريح قرآن، مراد از آن، خواب و بيداری است. به خواب عمیقی رفتند و در آنجا سیصد و نه سال (طبق نص صریح قرآن در سوره کهف) خواب بودند و پس از این مدت که بیدار شده و تصور کردند که چند ساعتی بیش نخوابیده اند. » (و چون نتوانستند مدت خوابشان را دقیقاً بدانند) گفتند: «پروردگارتان از مدت خوابتان آگاهتر است!

ماههای ميلادي: ژوییه، اوت و سپتامبر و ماههاي شمسي : تير، مرداد، شهريور، ماههایی هستند که اکثر کوهنوردان جهان به این منطقه میآيند و در واقع کوهنوردی در این فصل لذتآورترین کار است. میدانم که خودم هم به ماجراجوییهای کوهستانی نیاز دارم. به گزارش فرارو، در این اعلامیه آمده، تمنا جهان و نازیمه خیرزاد، دو کوهنورد افغان برای اولینبار، بلندترین قله کوه بابا را که ۵ هزار و ۱۴۰ متر ارتفاع دارد، فتح کردند.

گنبد ولکانیکی کوه بابا با ارتفاع ٢٨٢٥ متر مرتفع ترین کوه منطقه است و عموماً از گدازه های آندزیتی تشکیل شده است. این غار دارای دو دهانه ی شرقی در ارتفاع 6 متری و یک دهانه ی غربی در ارتفاع 3 متری از سطح اطراف خود می باشد. شاید این یک امتحان بود و ما مصرتر شدیم . در کناره این کوه از دو سو دو شهر جابلقا و جابلسا است و از آدمیان تنها ذوالقرنین بود که به کوه قاف رسید.

دشت ریوت قیچی شده و تمامی تجهیزات طالبان به دست نیروهای مقاومت افتاده است. حملات پنجشیر، به رشته جنگهای بین نیروهای ارتش سرخ و ارتش جمهوری دموکراتیک خلق افغانستان با مجاهدین تحت امر احمدشاه مسعود برای کنترل درهٔ استراتژیک پنجشیر در نُه سال اشغال افغانستان توسط اتحاد جماهیر شوروی بین سالهای ۱۳۵۹ الی ۱۳۶۷ هجری شمسی گفته میشود. هنگامى که این دو دختر بزرگ شدند و به سن ازدواج رسیدند خواهر بزرگ را به ازدواج عنایتاللَّه شیرازى ملقب به عاقل خان و خواهر کوچک را به ازدواج حکیم ضیاءالدین ملقب به رحمت خان درآورد. سنگ های این منطقه با سن الیگوسن تا الیگومیوسن شامل بازالت، آندزی بازالت، آندزیت، داسیت و ریولیت می باشد.

سنگ های ولکانیکی جنوب هشترود در نقشه 1/100000 تخت سیلمان و در زون زمین ساختی البرز غربی – آذربایجان واقع شده است. احساس خوبی است که در جهت درست گم شوید. اما اگر جاهای دیدنی و توریستی بامیان به گردشگران معرفی شود، امکان این وجود دارد که اولین منبع عادیداتی این ولایت را درآمد ناشی از صنعت گردشگری تشکیل دهد. سرانجام من همراه با یکی از دوستانم به خاطر پیدا کردن نشان حوضها از دیگران جدا شدیم و پیش رفتیم. از دیگر دیدنیهای کوههای نمکی جاشک میتوان به چشمههای نمکی اشاره کرد. یک افسانه قدیمی میگوید: برادر و خواهری به نامهای زنده و تفتان بر سر تقسیم ارث پدر با یکدیگر دعوا میکنند.

جواب: برای اداره بهتر کشور، آن را به بخش هایی تقسیم کرده اند که به هریک استان می گویند. این کوه در شمال شرقی مسجدالحرام و مشرف بر صفا است و اکنون گوشه هایی از آن به سختی از داخل مسجدالحرام قابل رؤیت می باشد. همه چیز در کوهستان بهتر است. مولانا حسن بن محمود کاشانی آملی مشهور به حسن کاشی از شاعران نامدار سده هشتم قمری است که همه اشعارش درباره ستایش از امامان شیعه، به ویژه علی است.بنا به گفته دولتشاه سمرقندی، حسن کاشی همعصر سلطان محمد خدابنده الجایتو (پادشاهی ۶۹۵-۶۸۲ شمسی/ ۷۱۶-۷۰۳ قمری) بوده است و بنابراین بخشی از عمر او باید در اواخر سده هشتم قمری بوده باشد.

بنابراین من به سمت راست رفتم و امیدوار بودم که برسم به جایی که دیوار سنگی دوباره به یخ متصل شده . هنوز به مقصد نرسیده بودیم. یا هنوز فصلش نشده ؟ ما دوباره در دشت ریوت در خانه ی حاجی متین دورهم جمع شدیم، پانزده نفر بودیم، قسم یا کردیم و به پریان رفته و تعلیمات چریکی را ادامه دادیم. غار یخ قازان نیز در دره فولادی، به فاصله 30 کیلومتری جنوب شهر بامیان موقعیت دارد. ۶ مرد کوهنورد از ولایتهای غزنی، بدخشان، کابل و بامیان افغانستان این دو زن کوهنورد را همراهی کردند.

بعد از 40 دقیقه طی طریق، به قریه علیبیگ فولادی رسیدیم؛ جایی که دیگر موتر قادر نبود بالاتر از آن ما را همراهی کند. احساس دلگرمی می کرم , خوشحال بودم و می دونستم که اگه هوا ثابت بمونه ما خواهیم تونست کوه بابا تانگی رو صعود کنیم و به پایین برگردیم ! و حالا ترس ما از Satya بود که از یک آسیب دیدگی رنج می برد ( به خاطر تمریناتی که انجام داده بود . شیخ که خود یکی از علمای تشیع اثنی عشری بود در سبزوار اقامت گزید بود تا مردم شیعی مذهب آنجا را علیه ظلم و ستم حکام و اهل ظلمه بشوراند وآنها را برای برپائی عدل و عدالت تشویق و ترغیب نماید.

ولی 10 متر دیگه بازم همونطوری شد و من گذاشتم رفتم تا خودش با مشکلش کنار بیاد تا یاد بگیره! و الا کوه های بالاتر الان بالای 2 متر برف داره! کوله 60 متر زیر ما آویزون بود و به درستی بالا کشیده می شد . در هر صورت ماه مناسب برای صعود به آرارات، مرداد ماه بود و تا قبل از آن باید تمام دوره ها به پایان می رسید.

برف هایی که در یخچال ها و کوه های اطراف مینشیند همواره آب شرب روستاها و شهر های اطراف مثل تهران را تامین میکند . راستی طرف های شما هم خیلی برف نیومده ها ؟ بعضی وقت ها بود که Satya اعلام می کرد که خودش در کمپ آشپزی می کنه و ما از سبک آشپزی هندی اون لذت زیادی می بردیم . تشکیل جلسات خصوصی و تدریس حدیث و تفسیر و حفظ قرآن، از ابتکارات مرحوم آیت الله حاج آقا ضیا آملی بود. 3-2- واحد تالش توف های اسیدی واحد آستارا – چوبر از حوزۀ 3 طرح جامع به سمت جنوب عقب نشینی کرده به جای آنها در مناطق جنگلی (از حوزۀ 4 تا 10) از غرب جادۀ اَسالم تا شاندِرمَن بر میزان توف های قلیایی کرتاسۀ بالایی و آهک های دانه ریز افزوده می گردد.