اسمِ جدیدترین اکشنِ اِس

فرمودند: «منظور این تپه وأن تپه نیست. از این دریچه، یک راه مارپیچ که به تپه باستانی «پیاره» منتهی میشود تحت کنترل قرار می گرفته است. بلندترین قلهٔ هندوکُش با ارتفاع ۶ هزار و ۷۲۹ متر در ولسوالی جُرم قرار دارد. در ارتفاع 1500 تا 2000 متر می توانید جنگل های درختان صنوبر و کاج را ببینید. این افسانه یک جوان شکارچی را معرفی میکند که در کوهها به دنبال شکار خودش بوده، او تا نزدیکی لانه یک عقاب بزرگ که ماری را با منقار در لانه گذاشته، میرود. در وسط طبق، ماهی سفید بزرگ خام و تازه میگذارند که با سبزیجات تزئین شده است.

کلوک یک کوزه بزرگ با دهانه گشاد است. سپس یک دختر بچه میآید و نشانهای را از داخل کوزه خارج میکند و فردی به صورت فال، ترانههای محلی را میخواند. هر کس نشانه خاصی را در کوزه میاندازد. داماد با بردن هدیهای قبل از شب عروسی اجازه هم اتاق شدن با عروس را داشته که این مراسم را نامزدبازی میگفتهاند. اگر دربارهی نحوهی اجرای مراسم این شب در محل سکونت شما چیزی را از قلم انداختیم، آن را در قسمت نظرات با ما و دیگران به اشتراک بگذارید. الان هم در خراسان مردم مراسم کف زنی را برگزار میکنند. مراسم به این ترتیب است که همه دور تا دور اتاق مینشینند و پیرزنی بهطور پیاپی شعر میخواند.

به این ترتیب همه ما میتوانیم از آداب و رسوم یکدیگر در این شب خاطره انگیز آشنا شویم. غذای مخصوص این شب سبزیپلو و ماهی دودی ست. در شهر سنندج از قدیم اکثر خانهها، غذای دلمه و نان سنگک برای پذیرایی از مهمانها آماده میکنند و این به صورت رسم در این شهر در آمده است. برای آشنایی بیشتر با این کتیبه، میتوانید کتاب کتیبههای میخی فارسی در بیستون، نوشته راولینسون را مطالعه کنید. در ۱۳۰۱ نشریه کار را منتشر میکرد.

تهیه شیرینی کف – این کار را کفزنی میگویند. شب چله را به کردی «شهوی چله» میگویند. هر چهار پوست را به پشت سر خود میاندازند. برای گرفتن این فال، پوست هندوانه را به چهار قسمت طولی تقسیم میکنند. در این میان، چهار حالت پیش میآید، اگر دو قاچ هندوانه، سفید و دو قاچ، سبز باشد، به معنای حد وسط بودن برای نیت شخص است. رسم دیگر این است که خانواده داماد برای نو عروسشان طبقی از میوه، خوراکی و تنقلات شب چله تزیین میکنند. این آیین که مخصوص شب چله است از دوران خراسان قدیم به یادگار مانده است.

در خراسان به جای هندوانه و انار، لبو، شلغم پخته، پختیک (لبوی خشک شده) و شربت و شیرینی مخصوصی به نام «کَف» مرسوم است. در میان برخی مردم و جوانان دم بخت، مرسوم است که در شب یلدا فال «هندانه پوس» (پوست هندوانه) میگیرند. در اینجا به برخی از آنها اشاره میکنیم. باید قبل از تاریک شدن هوا از پنجشیر خارج شویم اما در «انابه» توقف کوتاهی میکنیم. انواع گازهای آتشفشانی اصولا با کاهش فشار ، حلالیت گازها در ماگما کم میشود، یعنی ابتدا گازها بیش از فشار خارج است، به سرعت انجام میشود و رفته رفته مقدار آن به حدی زیاد میشود که ماگما منظره جوشان پیدا میکند (پدیده وزیکولاسیون Visiculation) بنابراین پدیده وزیکولاسیون پدیدهای است که در آن ماگما به دو فاز مایع و گاز تفکیک میشود و به علت خروج سریع گاز ، گدازه حالت جوشان پیدا میکند.

سرانجام پیامبر(ص) تصمیم گرفت برای جنگ از شهر خارج شود. درست ساعت 5 بعداز ظهر بود که من در واحد تبلیغات بودم آمدند و به من گفتند یکی از روحانیون بیت امام آمده ، من هم به سوی مسجد ستاد به راه افتادم هنوز آن برادر روحانی به ستاد نیامده بود من داخل مسجد شدم و با بلند گو همه بچه های تیپ را خبر دادم ، خلاصه آن روز برادر روحانی میان نماز مغرب و عشا سخنرانی کرد و بعد از نماز با هم به تبلیغات رفتیم و در آنجا شام خوردیم و بعد از شام صحبت از امام شد و دیدار او یکی می گفت من رفتم ، بعد از من سوال کردند من هم گفتم که من نرفتم ، برادر روحانی گفتند که اگر می خواهید همراه من بیا تا من ببرمت ، بعد هم من گفتم که دارد با من شوخی می کند اما دوباره به من گفت من هم گفتم می آیم ، بعد برادر سلگی 5 روز مرخصی برایم نوشت و صبح زود به راه افتادیم و به تبلیغات جبهه و جنگ رسیدیم و نهار خوردیم و توسط برادر نوروزی با یک عدد ماشین عازم تهران شدیم ،ساعت 5/3 شب به تهران رسیدیم، نماز خواندیم و بعد هم صبحانه خوردیم و صبح ساعت 7 به دیدار حضرت امام رفتیم ، اول رفتم و دست امام را بوسیدم بخدا از شوق و خوشحالی اشک در چشمانم بود و بعد از اینکه امام فهمید که من رزمنده هستم به برادر روحانی گفتند که همراه خودتان او را به خانه ما بیاورید ، درست هنگامی که ما می خواستیم وارد خانه بشویم آقای هاشمی رفسنجانی هم در خانه امام نشسته بود رفتیم داخل و با آقای هاشمی هم احوال پرسی کردیم ، بعد امام وارد اتاق شدند ، دیگر کنترل خودم از دستم رفت و اشک از چشمانم سرازیر شد خلاصه با امام صحبت کردیم و از جای برادران رزمنده ، بار دیگر دست و صورت امام را بوسیدم و بعد امام یک تسبیح و 250 تومان پول به من داد و بعد از آن همراه یکی از برادران پاسدار عازم اهواز شدیم .

این مراسم سه روز طول میکشیده. ما در ارتفاع بودیم و روز به خوبی رو به اتمام بود و ما در مسیر هدفون قرار داشتیم ! ورگهسران روستایی است که در استان اردبیل، شهرستان سرعین، بخش مرکزی، دهستان آبگرم قرار دارد. این روستا در دهستان میاندامان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۴ نفر بودهاست. ارتفاع کوه اورست 8848 متر است و بلندترین قله ایست که روی خشکی قرار دارد اما جالب است بدانید که قله ماونا کیا در هاوایی 10210 متر ارتفاع دارد و بلندترین قله سیاره زمین است اما 4205 متر از آن بالای سطح آب قرار دارد که باعث شده مورد توجه قرار نگیرد.

این ترکیب شیمیایی نباید در مجاورت مواد اشتعال زا قرار بگیرد. این کار را در محیط سرد انجام میهند تا مایع به کف تبدیل شده و بعد سفت شود. خراسانیها از قدیم شب یلدا را با نام شب چله یا چلهنشینی میشناسند. گیلانیها میگویند، کسی که در شب چله هندوانه بخورد، در تابستان احساس تشنگی نمیکند و در زمستان سرما را حس نخواهد کرد. گیلانیها به هندوانه خیلی اعتقاد دارند. مرکبات و هندوانه برای سرد مزاجها و خرما و رنگینک برای گرم مزاجها بر سر سفره حاضر است. پرتقال، لیمو، ولیک، کندس و شیرینیهایی مانند مَت و کَسمَک سفره را رنگین میکنند.

سفره مردم شیراز مثل سفره نوروز رنگین است. 6- یاد خدا وستایش وتسبیح او،مایه ی صبر و پایداری است. دور هم بودن مهم است که شکر خدا از لحاظ تعداد کسری ندارید. در این هنگام موسى( علیه السلام ) اعلام کرد: چنانچه پیمان ببندید و به دستورات خدا عمل کنید و از سرکشى و تمرّد توبه نمائید، این عذاب و کیفر از شما بر طرف میشود و گرنه همه هلاک خواهید شد. حقیقت امر این است که در افغانستان هیچگاه آمارگیری و سرشناسی دقیق، علمی و بیطرفانه صورت نگرفته.

افغانستان به چند واحد اداری تقسیم شده است؟ طرز تهیه آن این گونه است که ریشه گیاه چوبک را در آب میخیسانند و چند بار میجوشانند. بعد آن را در ظرف بزرگی به نام تغار میریزند و مردان با دستهای از چوبهای نازک درخت انار، مایع را چند ساعتی هم میزنند تا به صورت کف سفت درآید. خمره را پر از آب میکنند و با اضافه کردن کمی نمک درش را میبندند. ازگیل را با گلپر و نمک میخورند. کوه نمک گنخک و جاشک هر دو در یک منطقه واقع شدهاند و در واقعی یک عارضه مشترک هستند و به نظر میآید این نامگذاری به دلیل هوشمندی و زیرکی اهالی روستای گنخک بوده است.

مادربزرگهای قزوینی میگویند اگر در این شب ننه سرما گریه کند، باران میبارد؛ اگر پنبههای لحافش بیرون بریزد، برف میآید و اگر گردنبند مرواریدش پاره شود تگرگ میریزد. مردم قزوین به میوههای سرخ رنگ شبچَره میگویند. چون کوه در نهایت به فضایی با سنگهای صاف میرسد، به آن صفه (فضای تخت) میگویند. مردم آنجا عمدتاً به زبان فارسی گفتگو می کنند، و پیرو مذهب شیعة اسماعیلی اند. اصل گفتگو و مذاکره را مانند پایان دادن به هر جنگی حتمی می دانیم، اما تحمیل حاکمیت ارعابی را به هیچ صورت مجاز نمی دانیم. داماد و عروس را طی مراسمی به حمامهای مردانه و زنانه میبردند و بعد از شستن و کیسه کشیدن مراسم حنابندان را انجام میدادند.

سرحمومی – در گذشتهی نه چندان دور رسم بوده که مراسم عروسی را در شب چله برگزار کنند. کف را با شیره شکر مخلوط کرده و بعد با مغز گردو و پسته تزئین میکنند. قسمتِ جدیدی از مجموعه فیلمهای سقوط کرده و تلاشِ دیگری برای ترورِ رئیسجمهورِ آمریکا. در شهر دیگری از همدان به نام آجین، میوه و تنقلات برای دختری که نامزد شده ازطرف خانواده داماد برده میشود و این از رسوم قدیم به جامانده است. این خونچه (طبق) شامل پارچه، جواهر، کله قند و هفت نوع میوه است. آنها معتقدند این طبق باعث خیر و برکت و فراوانی در زندگی زوج میشود و همچنین سلامتی و باروری عروس را به ارمغان میآورد.

با کرامپون شش شاخه بسیار راحت می شد آن یخچال را پیمود. براساس نظریۀ ژئوشیمیدان ها، لازوریت در زیر پوستە زمین و در مناطق نزدیک به ماگما تحت حرارت و فشار بسیار بالاتر از سطح زمین تشکیل می شود. میتوانید از عکسهای زیر ایده بگیرید. از همه مهمتر، ساده بگیرید! حراست از حیثیت و کرامت انسانی مصدر همه افکار و اعمال حزب آزادگان افغانستان می باشد. معمولا در شهرستانها علاوه بر مراسمی که بین همه مشترک است؛ ویژگیهای خاصی هم پیدا میشوند که ناشناخته ماندهاند. و به روشنی مشخص است که موقعیت (نور) خورشید به هنگام عبور از کنار غار، در آن مقطع خاص(به علت تغییر گرانش در محیط غار، و یا هر عامل دیگر) دارای شرایط خاصی بوده است.